Zasady
Nasze standardy
w pracy z dziećmi
1. Dziecko decyduje, co je i ile je. Ma prawo do wyboru produktów. Ma
stały dostęp do wody i jeżeli jest głodne może dostać jedzenie poza
stałymi godzinami posiłków. Nie zmuszamy dzieci do jedzenia. Śniadania dzieci
mają podane w formie mini szwedzkiego bufetu. Jest do wyboru białe
i ciemne pieczywo, nabiał, wędlina, warzywa, płatki, mleko. Dzieci same
komponują sobie kanapki, same wybierają rodzaj płatków, na jakie mają ochotę.
Młodsze dzieci korzystają z pomocy nauczycielek w przygotowaniu kanapek,
natomiast dzieci starsze starają się robić to samodzielnie. Obiad jest
podzielony na dwie tury: najpierw podajemy dzieciom drugie danie, które kończy
się deserem.
Po dwóch godzinach - podawana jest zupa oraz kanapki. Do każdego posiłku jest
dodawany owoc lub warzywa. Zależy nam, by dzieci poznały zasady zdrowego
odżywiania się i by przygotowane dla nich posiłki były w pełni wartościowe
i przystosowane do potrzeb małego człowieka.
2. Stwarzamy dziecku różnorodne formy odpoczynku z zachowaniem prawa
dziecka do wyboru jego formy. Po obiedzie, we wszystkich grupach,
prowadzone są zajęcia wyciszające, a w grupie 3-latków
i 4-latków dzieci
korzystają ze sjesty poobiedniej z możliwością snu. To czas relaksu przy
łagodnej muzyce i słuchaniu opowiadań do poduszki. Jeśli dziecko nie ma ochoty
na spanie, to nie śpi, przegląda wtedy książki, słucha opowiadań bądź muzyki
i
odpoczywa.
3. Dziecko, które ma potrzebę fizjologiczną nie musi pytać o zgodę na
wyjście do toalety i spełnia potrzebę bez przeszkód.
Dziecko ma prawo
do pomocy, ale nie do wyręczania, intymności, spokoju, czystości.
4. Rodzic może uczestniczyć w codziennym życiu przedszkola według
określonych zasad.
5. Stwarzamy warunki, aby każde dziecko mogło zaadoptować się
w przedszkolu w takim czasie, w jakim tego potrzebuje – między innymi
przez zajęcia adaptacyjne od maja do czerwca oraz w ostatnie dni sierpnia.
6. Dbamy o to, aby każdego dnia dzieci spędzały czas na świeżym powietrzu
(latem dwa razy dziennie przed i po południu, zimą – przed południem). Wyjście na
spacer to czas nie tylko relaksu, gier, sztafet, zabaw zespołowych czy
swobodnych w naszym ogrodzie przedszkolnym, ale również czas budzenia
zainteresowań badawczych. Obserwujemy pory roku, zjawiska atmosferyczne,
drzewa, rośliny, napotkane zwierzęta, ludzi, samochody, domy. Obserwujemy,
porównujemy, szukamy różnic lub podobieństw, opisujemy, badamy. Budzimy
ciekawość i zachwyt otaczającym
nas światem.
Dzieci biorą udział w całodziennych wycieczkach, podczas których nie tylko
przebywają na powietrzu, ale także poszerzają wiedzę
na różne tematy.
Dla
dzieci z najstarszej grupy organizujemy kilkudniowy wyjazd zwany
„Zielonym przedszkolem”.
Programy i metody
Oferta
programowa Przedszkola „Ludeczkowo” uwzględnia pełny rozwój osobowości małego
dziecka - intelektualny, fizyczny, społeczny i twórczy - zakłada jak najlepsze
przygotowanie dzieci
do edukacji szkolnej. Proces ten trwa przez cały okres
pobytu dziecka w przedszkolu, rozpoczynamy go już w grupie trzylatków.
Nauka przez zabawę
We wszystkich grupach nauczycielki realizują z dziećmi programy dydaktyczno –
wychowawcze dla przedszkoli napisane w oparciu
o podstawę programową wychowania
przedszkolnego zgodną
z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia
23 grudnia 2008 roku.
Podstawa programowa jest realizowana przez cały dzień.
Staramy się tak pracować z dziećmi, aby były przygotowane
do podjęcia obowiązku
szkolnego i potrafiły odnaleźć się w naszym dość złożonym i wymagającym
świecie. Zajęcia prowadzone są
w formie zabawy, najbardziej charakterystycznej
dla dziecka działalności i najbliższej mu, dzięki temu łatwiej wyzwalamy
spontaniczną radość dziecięcą, zwracamy uwagę na rozwijanie twórczego myślenia,
empatii i samodzielności.
Zabawa w odkrywanie dźwięków, liter i cyfr towarzyszy dzieciom przez cały czas.
Badają, poznają, układają zadania, rozwiązują rebusy matematyczne, same
odkrywają pojęcia matematyczne.
Zajęcia te prowadzimy w oparciu
o autorskie programy min. prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej
„Dziecięca matematyka”. Program edukacji matematycznej skupia się
wokół takiej tematyki jak:
• Orientacja przestrzenna, która sprawia, że dzieci dobrze
orientują się w przestrzeni i swobodnie rozmawiają o znajdujących się
wokół przedmiotach.
• Rytmy, które kształtują u dzieci umiejętność skupiania się
i
korzystania z pewnych prawidłowości.
• Kształtowanie umiejętności liczenia a także dodawania
i
odejmowania, które to obejmuje początkowo liczenie konkretnych przedmiotów,
następnie liczenie na palcach i na końcu w pamięci.
• Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania, którego celem jest
przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej.
• Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, które przydaje się
nie tylko w dalszej nauce w szkole, ale również w życiu codziennym.
• Klasyfikacja, czyli wprowadzanie dzieci w świat zadań o zbiorach
i ich elementach.
• Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych, które stanowi
dalsze doskonalenie umiejętności liczenia.
• Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, które poza działaniami
związanymi z czynnością ważenia, rozwijają u dzieci te czynności umysłowe,
które potrzebne są do rozwiązywania zadań.
• Mierzenie płynów, dzięki doświadczeniom dzieci lepiej rozumieją
sens mierzenia, wiedzą że po przelaniu płynu (na przykład wody)
z jednego
pojemnika do drugiego (innego), płynu jest tyle samo, chociaż wydaje się,
że jest jej więcej/mniej.
• Intuicje geometryczne, które kształtują u dzieci pojęcia
geometryczne.
• Konstruowanie gier przez dzieci, które rozwija u dzieci zdolność
do wysiłku intelektualnego, sprawia również, że dzieci lepiej radzą sobie z
ponoszeniem porażki, hartują odporność emocjonalną.
• Zapisywanie czynności matematycznych, zgodne z możliwościami
dzieci stanowi przygotowanie do czynności szkolnych.
Edukację matematyczną dzieci łączymy przede wszystkim
z działaniem, badaniem,
doświadczaniem, z samodzielnym wyciąganiem wniosków. Kształtujemy zdolność do
intensywnego myślenia, odporność emocjonalną i ćwiczenie określonych
umiejętności matematycznych.
Każde dziecko ma możliwość odnoszenia sukcesów.
Stała współpraca z logopedą i psychologiem pozwala nauczycielom dostosować
realizowany program do indywidualnych możliwości dziecka. Dlatego też każde
dziecko idzie swoja ścieżką, w odpowiednim dla siebie tempie. Efekty są
zadziwiające – dajemy dzieciom solidne podstawy, aby mogły osiągnąć sukces w
szkole, aby z przyjemnością czytały i pisały, aby były gotowe do
odkrywania świata i nabywania nowych umiejętności.
Założenia programowe realizowane są w przyjaznej dziecku atmosferze.
Nauczyciele wykorzystują wiedzę psychologiczno-pedagogiczną opartą na koncepcjach „Wychowanie
bez porażek” Thomasa Gordona oraz „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak
słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Adele Faber i Elaine Mazlish.
Organizacja zajęć uwzględnia równowagę pomiędzy swobodną zabawą, grami,
zabawą na świeżym powietrzu oraz zajęciami edukacyjnymi.
Prowadzone zajęcia w oparciu o program „Przyjaciele Zippiego”,
który jest profilaktycznym programem wprowadzającym dzieci
w świat emocji,
pozwalają dziecku rozpoznawać własne uczucia
i sposoby jak o nich rozmawiać,
jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźń, jak rozwiązywać konflikty, jak
zachowywać się w nowych sytuacjach, jak radzić sobie w sytuacjach
trudnych.
W swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej wykorzystujemy również:
- pedagogikę zabawy - zbiór metod, które aktywizują dzieci,
skupiają w sobie jednocześnie elementy zabawy i nauki; poprzez zabawę
i aktywne
działanie dzieci przeżywają radość, rozwijają swoje umiejętności, odkrywają
nową wiedzę; mają także możliwość wyrażania swoich emocji, wzbogacania własnych
doświadczeń, komunikowania się z innymi oraz współdziałania w grupie; taka
forma pracy z dziećmi pobudza je do twórczego myślenia i kreatywnego
działania, inspiruje do maksymalnego wykorzystania swoich możliwości
a jednocześnie jest źródłem radości i satysfakcji.
- metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn, która ma na celu:
rozwijanie świadomości własnego ciała, rozwijanie świadomości przestrzeni i
orientacji, ćwiczenia jakości ruchu, kształtowanie zdolności tworzenia więzi,
stabilności ruchu;
- metodę gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana; cechą
charakterystyczną metody ją odchodzenie od ruchu odwzorowanego, na rzecz ruchu
podejmowanego zgodnie z własną inwencją twórczą, fantazją, doświadczeniem.
- gimnastykę rytmiczną Carla Orffa, podczas której dzieci poznają
akcenty metryczne i wartości rytmiczne za pomocą różnych wyrazów,
wierszyków, wyliczanek, powiedzonek itp. ćwiczenia „instrumentując” zarówno
własnym ciałem (klaskanie, tupanie, klepanie, pstrykanie etc.) jak i instrumentami
perkusyjnymi;
- Kinezjologię Edukacyjną („gimnastykę mózgu”) dr Paula Dennisona,
która jest metodą wspierania naturalnego rozwoju człowieka,
bez względu na jego
wiek, poprzez różne ćwiczenia ruchowe; wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne
opracowane w taki sposób, aby zintegrować pracę ciała i umysłu;
gdy mózg jest w stanie równowagi, ożywają naturalne mechanizmy, przywracające
harmonię funkcjonowania;
- czytanie globalne, które naturalnie wprowadza dzieci w świat
liter oraz przygotowuje do czytania;
- dramę, która oswaja dzieci z wyrażaniem emocji za pomocą słów,
ruchów
i gestów oraz przygotowuje do lepszego panowania nad swoim ciałem;
- bajkoterapię,
która przez bajkę terapeutyczna pomaga
w samodzielnym
i twórczym sposobie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, w jakich często
stawiane są dzieci. Wymyślane
i tworzone na potrzebę chwili bajki,
niejednokrotnie pomagają zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Pozwalają wkroczyć w
świat dziecięcych marzeń, zrozumieć się wzajemnie, a potem pomagają
i wdrażają do
wspólnego przeżywania smutków i radości bajkowych bohaterów, czując łączącą i
jednoczącą ich więź. Konwencja bajki,
w której przedstawiony świat jest na wpół
realny, na wpół fantastyczny, tworzy najbliższą rozumieniu dziecka
rzeczywistość. Pozwala nie tylko zapoznać się
i oswoić z sytuacjami budzącymi niepokój dziecka (rozstanie z rodzicami,
ciemność, kompromitacja, śmierć, hospitalizacja), ale również pozwala znaleźć
rozwiązanie nękających problemów, skłaniając dziecko do szukania skutecznych
sposobów radzenia sobie z własnymi trudnościami. Bajki terapeutyczne mają duże
znaczenie w pokonywaniu sytuacji, które wywołują u dziecka poczucie lęku,
niepewności. Pomagają dziecku stać się bardziej otwartym w okazywaniu
swoich uczuć, emocji, pomagają zbudować i podnieść poczucie własnej wartości,
uczą konstruktywnych sposobów rozwiązywania problemów, z jakimi dziecko ma
styczność na co dzień.
Uczą i wyzwalają w dziecku pozytywne uczucia, które związane są
z potrzebą
miłości, przyjaźni, afirmacji.
- gimnastykę buzi i języka, która systematycznie prowadzona
przynosi dzieciom korzyści w postaci dobrze rozwiniętego aparatu mowy i
znacznie ułatwia pracę podczas korygowania wad wymowy;
- gimnastykę, która w wieku przedszkolnym ma na celu ogólny rozwój
dzieci, wzmocnienie organizmu oraz kształtowanie prawidłowej postawy.
Zajęcia z gimnastyki zawsze dopasowujemy do fizycznych możliwości dzieci,
podporządkowujemy właściwościom rozwijającego się organizmu. Prowadzone są one
w atrakcyjny sposób,
z wykorzystaniem gier i zabaw ruchowych.
Na zajęciach wykorzystujemy najprostsze elementy biegu, rzutu, skoku, pełzania,
czworakowania i ćwiczeń równowagi. Podczas gimnastyki dzieci korzystają z
takich pomocy jak woreczki, obręcze, szarfy czy piłki.
Ćwiczenia wzbogacone są o elementy korektywy, które zapobiegają bądź korygują
wady postawy takie jak skolioza, płaskostopie, plecy okrągłe. Jednocześnie
modelują poprawną sylwetkę, wzmacniają mięśnie posturalne, poprawiają
równowagę, koordynację, refleks,
a także uczą koncentracji
i pracy w grupie.
W naszym przedszkolu nie tylko kształtujemy motorykę dzieci, wyposażamy je w
nowe umiejętności, uczymy nowych ćwiczeń
i zabaw, przede wszystkim rozwijamy u
dzieci właściwe nawyki
i pozytywną postawę wobec ruchu i ćwiczeń.
Zajęcia dodatkowe bezpłatne
Rytmika - zajęcia 2 razy w
tygodniu
Język angielski - zajęcia 2 razy w
tygodniu
Gimnastyka ogólnorozwojowa - zajęcia 2 razy w tygodniu
LABOLO doświadczanie i eksperymentowanie - zajęcia raz w
miesiącu
Spotkania z kulturą: - teatrzyki raz w
miesiącu
- koncerty muzyczne raz w miesiącu